Pedagog szkolny Elżbieta Kudyba zaprasza na rozmowy zarówno uczniów jak i ich rodziców do pokoju nr 33 w nowej części szkoły, w dniach:
DYŻURY PEDAGOGA SZKOLNEGO ELŻBIETY KUDYBY W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 |
|
Poniedziałek |
9.00 – 12.00 |
Wtorek |
11.00 – 13.00 |
Środa |
10.00 – 12.00 |
Czwartek |
10.00 – 12.00 |
Piątek |
11.00 – 13.00 |
Zachęcam do korespondowania za pośrednictwem poczty elektronicznej
mój adres e-mailowy – kudyba.elzbieta@o2.pl
Pedagog szkolny ze względu na charakter swojej pracy ma swego rodzaju szczególną misję do spełnienia w procesie wychowawczym młodego pokolenia. Najogólniej można powiedzieć, że celem pracy pedagoga szkolnego jest uzupełnianie, rozszerzanie i pogłębianie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli. Zadania szczegółowe wynikają ze specyfiki szkoły oraz środowiska z jakiego wywodzą się uczniowie.
Pedagog jest koordynatorem w środowisku szkolnym oraz łącznikiem między uczniami, rodzicami, nauczycielami a także innymi instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi w rejonie swojego działania.
Główną formą pracy pedagoga szkolnego jest poradnictwo. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i rodziców. Polega na pomocy w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.
Do bardziej szczegółowych zadań pedagoga można m.in. zaliczyć:
- dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej w szkole,
- dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
- poznawanie trudności wychowawczych i dydaktycznych uczniów,
- roztoczenie opieki nad uczniami trudnymi, niedostosowanymi, społecznie zagrożonymi negatywnym oddziaływaniem środowiska,
- systematyczne konsultacje z wychowawcami klas w sprawie uczniów przejawiających różnorakie zaburzenia i natychmiastowe podejmowanie wszelkich działań o charakterze interwencyjnym,
- praca indywidualna z uczniem trudnym, zagrożonym i niedostosowanym społecznie,
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci ,
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych powstających na tle nawarstwiających się trudności i niepowodzeń szkolnych ,
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu kłopotów dotyczących interakcji koleżeńskich,
- udzielanie porad i pomocy uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- diagnozowanie środowiska wychowawczego,
- współpraca z Gronem Pedagogicznym, Dyrekcją Szkoły, Samorządem Uczniowskim, Radą Rodziców, pielęgniarką, księdzem,
- współpraca z instytucjami wspierającymi oddziaływania wychowawcze szkoły: policją, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Lubaczowie, Sądem Rodzinnym, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narolu, itp., Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Narolu,
- organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych uczniom mającym trudności w nauce,
- organizowanie opieki materialnej uczniom z rodzin przeżywających trudną sytuacją materialną,
- branie czynnego udziału w szkoleniach, warsztatach, współpraca z innymi pedagogami szkolnymi.
Pedagog szkolny nie prowadząc zajęć dydaktycznych cieszy się większym zaufaniem uczniów i może bardziej obiektywnie spojrzeć na ich problemy oraz w pełni zaangażować się w ich rozwiązanie. Nasi wychowankowie są narażeni na wiele pokus, gdyż żyją w czasie ogromnych zagrożeń. Jak radzić sobie z natrętnym kolegą ze starszej klasy? Jak odmówić papierosa, czy puszki piwa na dyskotece? Jak radzić sobie ze stresem i wieloma innymi problemami? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi może uczeń znaleźć w zaciszu gabinetu pedagoga.
Błędnym jest stwierdzenie, że pedagoga w szkole znają tylko łobuzy. Pedagog jest potrzebny wszystkim dzieciom. Pamiętać należy, że nie jest jednak cudotwórcą i wielu spraw nie rozwiąże bez pomocy innych nauczycieli, dyrekcji i rodziców